Ster werpt schaduw over veronderstelde kosmische evolutie

Een nieuw-ontdekte ster schopt de evolutionistische theorieën over de ontwikkeling van het vroege universum en het ontstaan van sterren door de war. De ster is ontdekt met behulp van de European Southern Observatory's Very Large Telescope (ESO VLT) in Chili, en zou zo’n 13 miljard jaar oud zijn. Het heeft de charmante naam SDSS J102915+172927 gekregen.

Volgens de oerknaltheorie bestonden er vlak na de oerknal alleen lichte elementen, zoals waterstof, helium en lithium. De eerste generatie sterren zou dus bestaan hebben uit deze lichte elementen. Zwaardere elementen, zoals bijvoorbeeld koolstof en ijzer, zouden in deze sterren ontstaan zijn door kernfusie. Door het ontploffen van de eerste generatie sterren werden de zwaardere elementen het heelal geblazen, waardoor ze ook deel uit gingen maken van tweede generatie sterren. In deze sterren vond nog meer kernfusie plaats, waardoor derde generatie sterren nóg meer zwaardere elementen bevatten.

De hoge leeftijd die astronomen aan de nieuw-ontdekte ster toekennen is gebaseerd op deze theorie; de ster bevat bijna alleen maar de lichte elementen waterstof en helium, dus moet hij wel heel oud zijn. Maar tegelijkertijd roept de chemische samenstelling van de ster vraagtekens op. Volgens de theorie zou de ster 40 keer zo veel lithium moeten bevatten dan het geval is. Dat geldt ook voor een andere superoude ster, die zelfs 100 keer zo veel lithium zou moeten bevatten. Hoe is dat lithium verdwenen? De ontdekker van de ster, de Duitse Elisabetta Caffau, geeft toe: “We hebben geen idee hoe en wanneer dat gebeurd is.”

Nog een probleem is de lage hoeveelheid koolstof in de ster ten opzichte van de hoeveelheid ijzer. In andere ‘superoude’ sterren werd er relatief meer koolstof aangetroffen in vergelijking met ijzer. Beide elementen moeten afkomstig zijn geweest van de allereerste ontplofte sterren. Om te verklaren hoe het komt dat oude sterren zoveel koolstof bevatten t.o.v. ijzer, speculeerden astronomen dat de eerste ontploffingen zo zwak waren dat koolstof wel naar buiten geblazen werd, maar ijzer niet. De nieuwe ster bevat echter weer heel weinig koolstof t.o.v. ijzer en spreekt deze speculatie dus tegen.

Een andere verrassing is de diameter van de ster. Het is twintig procent kleiner dan onze zon. Onderzoekers dachten dat sterren die voornamelijk uit lichte elementen bestaan groter zouden moeten zijn, om voldoende massa en dus inwaartse druk te hebben om kernfusie te laten plaatsvinden. Ook die theorie zal nu dus moeten worden herzien.

Evolutie.EU, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting